Τα σχολεία ξεκινάνε και πολλά «πρωτάκια» θα κάνουν την εμφάνιση τους στις αυλές των σχολείων. Είναι μια σημαντική και ταυτόχρονα δύσκολη μετάβαση τόσο για τα ίδια τα παιδιά όσο και για τους γονείς.
Είναι όμως μια μετάβαση που σηματοδοτεί μία νέα αρχή σε σχολικές εμπειρίες και αναμνήσεις!
Σχεδόν στις περισσότερες περιπτώσεις τα παιδία έχουν προετοιμαστεί από το νηπιαγωγείο, ακούγοντας αρκετά συχνά την λέξη «δημοτικό» όπως και την αλλαγή σχολείου ή την αλλαγή δασκάλας.
Πως μπορούμε να διευκολύνουμε τα παιδιά και να μειώσουμε το άγχος τους; Προετοιμάζοντας τα. Η αλλαγή από το τραπεζάκι στο θρανίο είναι αισθητή!
- Έχοντας γυρίσει από ένα γεμάτο καλοκαίρι ξεκινάμε να οργανώνουμε την ημέρα τους διαφοροποιώντας τα ωράρια τους και τις δραστηριότητες τους. Για παράδειγμα , να κοιμούνται πιο νωρίς για να ετοιμαστούν για το πρωινό κουδούνι. Ένα πιο σταθερό πρόγραμμα θα βοηθήσει να προσαρμοστούν πιο γρήγορα στη σχολική ρουτίνα. Σημαντικό είναι να μειωθεί η επαφή με τις οθόνες και να εμπλέξουμε δραστηριότητες πιο γραφοκινητικές όπως η ζωγραφική ώστε να αρχίσουν να κάνουν χρήση της λεπτής κίνησης του χεριού τους.
- Επίσης, μια χαλαρή βόλτα έξω από το σχολείο μπορεί να βοηθήσει. Το παιδί θα νιώσει οικεία με τον περιβάλλοντα χώρο και μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδί ώστε να νιώσει άνετα, για παράδειγμα « εδω είναι η πόρτα , από εδώ θα σε παίρνω όταν σχολάς», «κοίτα τι ωραία αυλή που έχει» κοκ. Αν οι φίλοι από το νηπιαγωγείο ακολουθήσουν μπορούμε να τους αναφέρουμε ώστε να νιώσουν ασφάλεια πως δεν είναι όλα άγνωστα.
- Οι πρώτες αγορές της περίφημης λίστας που δίνει το σχολείο καλό είναι να γίνονται με την ενεργή συμμετοχή του παιδιού ώστε να εξοικειωθεί με το υλικό του σχολείου. Από την πρώτη κιόλας μέρα είναι σημαντικό να συμμετέχει ενεργά στην τακτοποίηση της τσάντας , από την γραφική ύλη ως το κολατσιό.
- Η ψυχραιμία είναι πολύ σημαντική. Προσπαθούμε να μην μεταδίδουμε το άγχος μας στο παιδί. Δεν μιλάμε μπροστά του για τις αγωνίες μας αλλά ενισχύουμε το παιδί συναισθηματικά και το ενθαρρύνουμε. Αποφεύγουμε τις εντάσεις και τις εκρήξεις , είμαστε διαθέσιμοι κι γινόμαστε ενεργητικοί ακροατές ώστε το παιδί να νιώθει άνετα αν κάτι το προβληματίζει να μας το πει.
Μια ήρεμη καθημερινότητα, ένα ασφαλές διαθέσιμο περιβάλλον και μια ζέστη αγκαλιά αρκούν ώστε η προσαρμογή τους να είναι πιο ευχάριστη.
Καλή Σχολική Χρονιά
Κουκέλλη Μαρία,
ΜΕd Ειδική Παιδαγωγός